
Doelgericht en stressvrij laden met LaserLoad
Bij het aanbreken van een maisperceel rijdt de volgwagen meestal achter de hakselaar. De mais wordt over de trekker of over de cabine van de vrachtwagen heen in de kieperbak geblazen. De chauffeur van de hakselaar moet zich op dat moment zowel op de maisbek als op de lospijp concentreren. Dat vergt veel van de chauffeur. Met LaserLoad ondervangt Krone dit knelpunt. Op de onderzijde van de pijp wordt een industriële scanner gemonteerd.
Die heeft een zichthoek van 190 graden en tast het beeld 2-dimensionaal af. Ook beweegt de laserkop via een elektromotor op en neer en schetst op deze manier 3-dimensionaal de omgeving. Wiskundig wordt vervolgens het raamwerk van de afvoerwagen bepaald. In de vierhoek binnen dit raamwerk moet de hakselstraal terecht komen. De pijp en de klep richten zich automatisch in de juiste positie. Het hakselmateriaal wordt ook over grote afstanden trefzeker en zonder verliezen in de laadbak geblazen.
De voordelen liggen voor de hand: de chauffeur kan zich volledig op de omgeving van bek concentreren en verlies van voer wordt vermeden. De lasersturing is dag en nacht bruikbaar en heeft geen kunstlicht nodig. Ook stof, regen en/of schaduw beïnvloeden de werking van LaserLoad niet. De chauffeur van de hakselaar kan deze techniek uiteraard ook benutten bij een naastrijdende wagen. Het dagelijks werk van de chauffeur wordt zo vrijer van stress.ping optreedt die de motor smoort en de invoer blokkeert. Om de druk op de chauffeur in dit soort situaties te verminderen, ontwikkelde Krone het anti-blokkeersysteem AutoStop. De chauffeur hoeft nu niet meer met de hand de verstopping op te heffen of achteruit te rijden, waardoor tijd- en gewasverliezen tot het verleden behoren. AutoStop neemt het toerental van de motor als uitgangspunt voor de belasting. Zakt het onder de 1200, dan wordt de aandrijving van de maisbek, de invoer en de voorpersrollen automatisch stopgezet. De hakselkooi en de blazer draaien echter verder en werken het resterende gewas weg. Ophopingen en verstoppingen blijven op deze manier achterwege. De chauffeur wordt fors ontlast en de hakselketen wordt efficiënter. Autostop zit vanaf nu standaard op alle Big X hakselaars.
Die heeft een zichthoek van 190 graden en tast het beeld 2-dimensionaal af. Ook beweegt de laserkop via een elektromotor op en neer en schetst op deze manier 3-dimensionaal de omgeving. Wiskundig wordt vervolgens het raamwerk van de afvoerwagen bepaald. In de vierhoek binnen dit raamwerk moet de hakselstraal terecht komen. De pijp en de klep richten zich automatisch in de juiste positie. Het hakselmateriaal wordt ook over grote afstanden trefzeker en zonder verliezen in de laadbak geblazen.
De voordelen liggen voor de hand: de chauffeur kan zich volledig op de omgeving van bek concentreren en verlies van voer wordt vermeden. De lasersturing is dag en nacht bruikbaar en heeft geen kunstlicht nodig. Ook stof, regen en/of schaduw beïnvloeden de werking van LaserLoad niet. De chauffeur van de hakselaar kan deze techniek uiteraard ook benutten bij een naastrijdende wagen. Het dagelijks werk van de chauffeur wordt zo vrijer van stress.ping optreedt die de motor smoort en de invoer blokkeert. Om de druk op de chauffeur in dit soort situaties te verminderen, ontwikkelde Krone het anti-blokkeersysteem AutoStop. De chauffeur hoeft nu niet meer met de hand de verstopping op te heffen of achteruit te rijden, waardoor tijd- en gewasverliezen tot het verleden behoren. AutoStop neemt het toerental van de motor als uitgangspunt voor de belasting. Zakt het onder de 1200, dan wordt de aandrijving van de maisbek, de invoer en de voorpersrollen automatisch stopgezet. De hakselkooi en de blazer draaien echter verder en werken het resterende gewas weg. Ophopingen en verstoppingen blijven op deze manier achterwege. De chauffeur wordt fors ontlast en de hakselketen wordt efficiënter. Autostop zit vanaf nu standaard op alle Big X hakselaars.
YouTube
Facebook
Instagram
WhatsApp